Berätta om IDUN Minerals, hur började allt?
”IDUN Minerals grundades av syskonen Göran och Per Agardh och lanserades för 10 år sedan på apotek i Sverige. Det var precis efter avregleringen av apoteksmonopolet, vilket var ett bra tillfälle att slå igenom med skönhetsprodukter där innehållet är baserat på högrenade mineraler. Utvecklingen av sortimentet har gått från ett mindre sortiment om 30-40 produkter till ett fullt sortiment på 25 marknader.
Vi riktar oss till alla hudtyper, då även den allra känsligaste. Det kan vi göra eftersom vi har ett så pass bra innehåll i våra produkter. Innehållet har anpassats och utvecklats utifrån en tuff kvalitetsgranskning, vilket är nödvändigt för att få tillstånd att säljas på apotek. Jag kom in i företaget för 8 år sedan och det har varit en spännande resa att se hur så kallad clean beauty växt sedan dess. IDUN Minerals har sedan starten fokuserat på hållbarhet genom rena produkter, men också genom ärlig och transparent dialog med kunden. Allt det som finns i IDUN Minerals dna efterfrågas på marknaden.”
Vilken typ utav produkter säljer ni och vilken marknad vänder ni er till?
”Vi startade med enbart makeup och har nu ett fullt sortiment som också inkluderar hud och hårvård. IDUN Minerals vänder sig till en väldigt bred målgrupp då produkterna kan användas av alla hudtyper. En annan målgrupp är den miljömedvetna kunden som väljer produkt efter innehåll, där IDUNMinerals är transparanta och optimerar ingredienser, materialval och produktion.
Vad det gäller den geografiska marknaden är Norden vår största marknad men vi finns i 25 länder totalt. Vi har i flera år funnits i USA, där vi innan pandemin skrev ett avtal med en distributör. USA är en oerhört stor marknad med mycket potential och därför har vi bestämt att vi behöver ha boots on the ground, en personlig och fysisk närvaro för att kunna utvecklas och växa oss starka även där.”
Vilken är er mest sålda produkt?
”Vår vattenfasta mascara som går att tvätta bort utan rengöringsmedel med varmt vatten över 38 grader.”
Hur ser den perfekta hudvårdsrutinen ut?
”Här har jag ett rätt tråkigt svar där jag kommer säga att det viktigaste endast är två komponenter, men bra rengöring och mycket fukt är det som är allra viktigast i en bra hudvårdsrutin. Utöver det gäller det att hitta en bra rutin som ger en skön känsla, då den tiden du lägger på din rutin skall vara en avkoppling. Den kosmetiska känslan av produkten skall vara behaglig och ge det resultat du är ute efter.”
Hållbarhetsfrågan står högt på agendan, hur är det inom skönhetsbranschen och för er?
”Skönhetsbranschen i stort vill gärna genomgå hållbara förändringar, men många är rädda för hur konsumenten skall reagera. Vi på IDUN Minerals har vågat springa och hoppa. Vi är fortfarande ett mindre bolag som smidigt kan göra de förändringar som krävs. Internationellt har man inte kommit lika långt. Det är ännu svårare att kommunicera den utveckling som sker så att konsumenten förstår. Branschen är på god väg men vi är långt ifrån klara.”
Hur arbetar ni för att ta fram nya paletter och färger?
”IDUN Minerals är ett klassiskt varumärke när det kommer till färger. Vi har en bred palett då vi jobbar oerhört mycket med inkludering och att finnas tillgängliga för varje hudton. Sen är vi inte det varumärket som hoppar på de senaste trenderna och ständigt trycker ut nya produkter på marknaden. Det är en genomtänkt hållbarhetsstrategi. Våra produkter ska leva länge och varje produktlansering har tagits fram med ett långsiktigt tänk.”
Hur ser skönhetsindustrin ut över tid och hur ser utvecklingen ut framåt?
”Kosmetik och makeup är en lyxvara och inte en nödvändighet i vardagen. I grunden är vi en bransch inom glamour och lyx och konsumenten har förväntningar om tunga och exklusiva förpackningar, vilket inte är i enlighet med den hållbarhetsutvecklingen vi gått och går igenom. Det blir därför extra viktigt att kommunicera och förklara för konsumenten varför till exempel förpackningar blir lättare i stället för de tunga metallhylsor som tidigare använts inom skönhetsbranschen. Vi vill kommunicera den nya lyxen och vad skönhet ska stå för framåt.”