Berätta om ACagency – hur började allt?
ACagency startade 2015 som en modeagentur. Jag började med att hjälpa mindre varumärken inom modebranschen in på den svenska marknaden. Detta har med tiden tagit en vändning till att jag numera bara jobbar med inredning och presentartiklar, vilket jag tycker är absolut det roligaste. I mars 2022 sålde jag min lilla byrå (inklusive mig själv) till Lund-Stougaard Aps i Danmark och därmed kom ACagency by Lund-Stougaard AB till stånd. Det har varit oerhört viktigt för mig eftersom eftersom jag, istället för att göra allting själv, nu är en del av ett team som hjälper varandra. Vi har en B2B-plattform som är superlätt för kunderna och vi har ett backoffice i Danmark, vilket gör att jag kan koncentrera mig 100% på det jag tycker är roligast – kunderna!
Vilken typ av produkter representerar ni och vilken marknad riktar ni er till?
Vi representerar olika varumärken inom inredning och presentartiklar på den svenska marknaden. För oss är det viktigt att de varumärken vi jobbar med har lite edge. Det kan vara allt från funktionella köksartiklar med en humoristisk touch, vaser i glada färger i en tid då allt är brunt och beige, till hållbara väskor med osynliga features. Det måste helt enkelt vara varumärken som är roliga att jobba med och som gör människor glada.
Vilka är dina tre bästa tips för att lyckas i branschen?
Jag skulle inte säga att jag har ett recept på hur man lyckas då det krävs hårt arbete, men dessa tre har i alla fall fungerat för mig.
– Var dig själv! Den viktigaste produkten du har som säljare är dig själv. Vi är människor och om du gör ett misstag är det okej, men ta ansvar för det! Och tro på dig själv, du klarar det här!
– Var ärlig! Detta gäller inte bara för jobbet, men du kommer generellt sett längst med ärlighet och uppriktighet. Det måste man vara både som vän, kollega och som affärspartner till sina kunder. Jag vill mina kunders bästa och inte bara sälja till dem, jag vill ha ett långvarigt samarbete. Jag uppskattar de kunder jag har haft sedan jag startade 2015 så mycket och många har jag fortfarande har en stark relation till. En del av dem är fortfarande kunder även om jag inte har samma produkter som tidigare. Förtroende för dig som säljare tycker jag är otroligt viktigt.
– Visa dina kunder att du uppskattar dem och här menar jag inte bara den som köper, utan hela teamet som finns i den aktuella butiken. Man måste komma ihåg att det är hela teamet som säljer dina produkter, inte bara inköparen.
Vad skulle du säga är er största tillgång och er största utmaning?
Vår största tillgång är att vi inte bara säljer en produkt utan vi försöker att hjälpa till med allt vi kan. Det betyder att jag ibland står i ett lager och hjälper till att städa upp sortimenten, om det är det som jag kan göra för att hjälpa min kund. Vi deltar i kunddagar och håller kurser kring våra varumärken och vad de står för, om kunden är i behov av det.
Vår största utmaning just nu skiljer sig förmodligen inte från våra kollegors; marknaden är otroligt oförutsägbar och man vet inte riktigt vad som kommer att hända från dag till dag. Det är egentligen inte något som vi kan påverka så mycket, det vi kan göra är att tänka utanför boxen och inte få panik. Jag försöker att inte låsa in mig i ett specifikt kundsegment utan försöker tänka på möjligheter inom andra områden än de vi är vana vid, så att jag inte bara går till inredningsbutiker utan även till andra typer av butiker där vi kan passa in. Kunderna vill ofta utöka sitt kundsegment och på så sätt skapa mer trafik i butikerna.
Hållbarhetsfrågan står högt på agendan i dag, hur är det i er bransch och hur arbetar du med hållbarhet?
Hållbarhet är en viktig fråga för oss. Den spelar en allt större roll när vi väljer nya varumärken, till exempel representerar vi varumärken som försöker ha ett så lågt CO2-avtryck som möjligt. Vi har resväskor gjorda av återvunna plastflaskor där man kan skanna dem och se var flaskorna samlats in. Vi har även dryckesflaskor som är certifierat Co2- neutrala och vi har även ett märke som återvinner vinflaskor till läckra vatten och whiskyglas.
Det är också viktigt för oss att leverantörerna inte “packar luft” när de skickar leveranser, det vill säga att de anpassar förpackningen till produkten och detsamma gäller när vi själva skickar ut till kunderna. På samma sätt gällande förpackning, kommer produkterna i förpackningar som innehåller trä är det viktigt för oss att den kan spåras, det gäller både när vi tar emot och när vi skickar. Internt tänker vi noga på vårt eget CO2-avtryck, vi håller fler möten digitalt i stället för att köra runt i landet. Vi håller nu även, med hjälp av ett verktyg, på att kartlägga vårt eget CO2-avtryck. Detta så att vi internt kan få vårt CO2-avtryck så lågt som möjligt.
ACagency på sociala medier:
Instagram: @acagency
Facebook: @acagency