Hur startade Lugn & Fin Agenturer och vilka var de första stegen?
Jag har arbetat som säljare hela mitt liv och var på Brio i många år. Men i samband med lång sjukskrivning i början av 2000-talet bestämde jag mig för att hoppa av anställningen. Jag var hemma i nästan ett år och kände att jag ville göra något nytt. Då utbildade jag mig till egenföretagare, inom marknadsföring, bokföring och liknande. Efter utbildningen ringde en gammal kollega från Brio, som nu var försäljningschef på Himla, och frågade om jag ville bli agent för dem. Jag visste knappt vad en agent var, men på den vägen blev det.
Vilka varumärken jobbar du med idag?
Idag representerar jag flera uppskattade varumärkena inom hem och inredning: Deluxe Homeart, Castelbel, Ichendorf Milano och Skärgårdstvål.
Vad har varit nyckeln till din framgång?
Bra varumärken och personliga kontakter är avgörande. Min röda tråd har alltid varit att ha långsiktiga relationer med kunder och uppdragsgivare. För mig handlar det om att ha råd att göra misstag, för det gör vi alla. Om man har bra relationer så funkar det alltid ändå. Under alla år har jag alltid sålt nya varumärken, och många kunder följer mig och mina nya produkter. De vet att jag står för kvalitet och pålitlighet.
Vilken målgrupp riktar du dig till?
Mina kunder är egentligen allt från blomsterbutiker, inredningsbutiker, livsstilsbutiker till möbelbutiker.
Vilka trender ser du framöver i branschen?
Branschen har en framtid, trots den tuffa ekonomiska situationen i världen tror jag att det bara kan bli bättre. Det kommer också alltid finnas plats för både lågpris och high-end produkter. Folk kommer alltid vilja göra om sina hem, och man kan göra mycket med små medel. Detta behov blev särskilt tydligt under pandemin. Vi vill ha saker omkring oss som vi gillar och trivs med. En trend jag ser är att inredningsbutiker idag ofta kombinerar flera olika produkter som kläder, blommor och mat för att skapa en helhetsupplevelse för kunden.
Elisabet har lagt mycket engagemang och passion på sin agentur Lugn&Fin. Hennes styrka är att skapa långsiktiga relationer och ha varumärken av bra kvalitet. Vi ser fram emot att fortsätta följa hennes resa framöver.