Vilken typ utav produkter säljer ni och vilken marknad vänder ni er till?
Viking grundades 1920 och är ett företag som funnits i över 100 år och som från början erbjöd gummistövlar och galoscher. Idag säljer Viking skodon för utomhusbruk och friluftsliv och har skor för många olika tillfällen och för hela familjen. Vi vänder oss främst till sport och skofack. Viking är ett norskt företag i grunden och produkterna är gjorda för det skandinaviska klimatet och är anpassade för bland annat mycket regn och snö.
Hur ser branschen ut idag och hur ser du utvecklingen ut framåt?
Branschen har genomgått stora förändringar sedan jag började och då syftar jag till stor del på e-handeln. Den växer sig allt större och den fysiska handeln har blivit lite mer pressad. E-handeln har förändrat sättet att arbeta och man måste anpassa sig, och jag tror att e-handeln kommer vara fortsatt stor och växa ännu mer i framtiden. Samtidigt tror jag att den fysiska handeln inte kommer att försvinna, bara moderniseras och utvecklas och mer mot de digitala och jag tror liveshopping kommer växa sig allt större. Produkter som säljs via e-handel idag visas upp på mer avancerade sätt med hjälp av teknologi och jag tror att det framöver kommer visas på liknande sätt av säljare i fysiska showroom. För framtiden tror jag två saker är viktigt – tillgänglighet och hållbarhet. Det gäller att vara tillgänglig för kunden och anpassa sig efter de som efterfrågas, och gällande hållbarhet så blir det hela tiden ett mer aktuellt ämne i branschen. Det ställs högre krav både i produktutveckling och transparens i hela kedjan. Vi alla jobbar också hårt för att tackla utmaningar som inflation, höjda räntor och liknande.
Vad skulle du säga är er största tillgång, och er största utmaning?
En stor tillgång för oss på Viking är bredden i vårt sortiment, vi erbjuder många produkter och vi har något som passar alla. I och med att vi erbjuder något för hela familjen behöver inte våra kunder vända sig till någon annan för att fylla hela familjens behov. Något som är väldigt roligt är också att vi expanderar vårt sortiment och kommer till hösten lansera barnkläder. Det kommer att vara uteplagg som matchar kvaliteten på de barnskor vi har. På samma sätt som vårt breda sortiment är en stor tillgång kan det också vara en utmaning. Det ät viktigt att man är relevant på alla områden och med ett brett sortiment kan man behöva jobba hårdare med det.
Vilka är dina bästa tips för att lyckas som säljare i din bransch?
Mina bästa tips, oavsett bransch är att man som säljare ska ha två öron och en mun, alltså att man ska lyssna mer än att prata. Det är viktigt att lyssna på kunden och fylla behovet som kunden efterfrågar. Det är också viktigt att vara väl förberedd och veta vad man vill med kunden, hur man tillsammans med kunden jobbar framåt och hur vi kan utveckla samarbetet på bästa sätt. Vi har många varor som övergår från säsong till säsong vilket gör det viktigt att vara uppmärksam på kundens behov och vad som kommer att sälja igen. De sista tipsen jag har är att alltid vara ärlig och ge raka besked, det tillför förtroende och är viktigt i oroligare tider när det kan påverka leveranser och liknande.
Hållbarhetsfrågan står högt på agendan i dessa tider, hur är det inom er bransch och hur arbetar ni med hållbarhet?
Viking har alltid arbetat med att ta fram kvalitetsskor som tål aktivitet på skolgården och ute i naturen. När vi producerar skor har vi alltid hållbarhet i åtanke och vi vill se till att våra produkter klarar av aktiv lek, långa dagar i fjällen eller i skogen och som håller länge. Vi har ett tätt samarbete med GORE-TEX som ställer hårda krav på provning och materialval av sina partners. Viking var också en av de första producenterna av GORE-TEX i Europa. Vi jobbar också mycket med olika certifieringar på våra skor och paketering. Som säljare gällande hållbarhetsaspekten är det viktigt att veta vad det är som man säljer, jag märker att intresset och kraven från mina kunder och deras kunder i nästa led ökar. Jag tycker hållbarheten ska börja med oss och producenterna, så att slutkonsumenten inte ska behöva fundera på vart produkten kommer ifrån.
Viking Footwear på sociala medier:
Instagram: @vikingoutdoorfootwear
Facebook: @vikingoutdoorfootwear