Berätta om Merrell, hur började allt?
Merrell grundades 1981 i USA av skomakaren Randy Merrell och med hjälp av Clark Matis och John Schweizer, som då jobbade på Rossignol skidor. De bestämde sig för att utveckla en ny typ av prisvärda hiking-skor som var framtagna för att vara lättare, smidigare och klara av de tuffa påfrestningar som vandring innebär. Med fokus på komfort, passform och kvalitét vill vi inspirera alla att ta sig ut i naturen och vi vill möjliggöra det för alla att uppleva stigarna utomhus.
Vilken typ utav produkter säljer ni och vilken marknad vänder ni er till?
Vi har ett brett utbud av skor i vår linje. Oavsett om du är inne på hiking, walking, trail running eller barfotalöpning har Merrell de rätta skorna för alla årstider. Vi vänder oss till dem som vill köpa prisvärda fritids- och outdoor-skor som har hög prestanda, komfort och kvalité. Vi samarbetar med branschledande teknologier så som Gore-Tex, Vibram och Prima Loft för att kunna erbjuda bästa möjliga produkt till våra konsumenter.
Vad tror du är det viktigaste i mötet med inköparen?
När man jobbar med ett varumärke med mycket tekniska specifikationer så är det A och O att ha kunskapen om produkterna du säljer in, så du kan svara på alla frågor som en inköpare kan komma att ställa. Sen är det ju bra att ha koll på vad de köpt tidigare säsonger och hur produkterna de haft i sortimentet har fungerat för dessa säsonger. Sen att säljaren vågar trycka på det som hen tycker är bra för kommande säsong, alltså något som hen inte tycker inköparen ska missa och kanske gå djupare i antalet där.
Hur arbetar ni på Merrell med hållbarhet?
Naturen är viktig för oss, det är vår arena, där vi lever och andas. Därför vill vi såklart skydda och bevara den. Vi supportar dels organisationer som ideellt arbetar med hållbarhet, så som ”Håll Sverige Rent”. Sen så utvecklar vi ständigt våra produkter för att nå de hållbara krav vi och marknaden ställer på oss. Vi använder mer återvunna material i våra skor och har som målsättning att våra skor inom en snar framtid skall vara helt i återvunna material. Vi letar ständigt efter hållbara tekniska teknologier, till exempel så använder vi oss av BLOOM i några av våra produkter. Vi tillverkar även skor helt utan färgämnen vilket leder till mindre vatten- och energianvändning i produktionsfasen.
Vidare så tror vi på våra produkter, att de håller över tid och vi producerar skor som skall hålla för tuffa påfrestningar. Det ser vi såklart som ett viktigt steg i att minska konsumtion och en hållbarare framtid. Förutom detta så har vi satt upp interna mål att minska plastanvändning och minska vattenförbrukningen. Våra övergripande mål går i linje med FN’s klimatmål.
Om du skulle se in i framtiden, hur tror du utvecklingen ser ut framåt för skobranschen?
Vi tror att konsumenterna eftersöker produkter som är mångsidiga. Konsumenterna ställer högre krav på skomärkena att leverera skor som håller längre, lämnar mindre avtryck på klimatet och har fler användningsområden. Framtiden för skomärken som har hög kvalité, tekniska lösningar som lyssnar på konsumenterna ser ljus ut, fast det gäller snabbt kunna anpassa sig och hjälpa till i alla led.