Hej Hans, vill du berätta mer om ECCO för oss ?
ECCO är ett familjeägt företag som startades år 1963 av dansken Karl Toosby och hette då Venus. Toosby var då produktionsansvarig på ett skoföretag i Köpenhamn, men hade alltid haft som mål att starta eget. ECCO skapar sina skor med stort fokus på fotens anatomi och utgår från ledorden ”pleasant walking” (”behaglig gång” på svenska), en idé som kom in i företaget först på 70-talet. Skorna skapas utifrån biomekanik, där företaget scannat in och tagit mått på 2500 fötter. Från denna data har sedan en anatomiskt korrekt läst skapats, som en grund som passar många fötter att utgå ifrån. Det läggs mycket tid och själ i att anpassa de skor som produceras efter hur fötter faktiskt ser ut.
Till skillnad från andra aktörer på marknaden så producerar ECCO sina skor genom att gjuta på en tvåkomponentssula på lästen, så kallad Fluidform, detta istället för att limma på en färdig sula. Detta ger skor som är lätta, flexibla och stötdämpande. Det bidrar också till att skorna är välsittande och behagliga att gå i.
Foto: Hans visar upp miniatyrer av hur processen går till för att gjuta fast sulan på en sko.
ECCOs fokus är att leverera snygga, sköna och praktiska skor till ett för konsumenten attraktivt pris. Att få valuta för pengarna är självklart något subjektivt, men jag tror på att möta eller överträffa kundens förväntningar. Detta kan bland annat göras genom att utbilda personalen i butikerna. Med kompetens hos dem väljer kunderna gärna samma varumärke och specifika butik vid nästa köp. Vi märker av hur det är mer oroliga tider nu och hur konsumenten väljer med större omsorg vad de ska lägga pengar på, vilket drabbar mellanköpshandeln. De som byggt upp en genuin kunskap och har kapital i bolaget kommer att klara sig – folk kommer alltid att behöva skor.
Vad är ECCOs största styrka och ni och vilken marknad vänder ni er till?
En av våra största styrkor är att vi är privatägda och att vi själva kan bestämma vad vi vill satsa på. Vi behöver inte leva upp till senaste kvartalets siffror och svara inför investerare, i och med att vi är privatägda. Vi är ungefär 20.000 anställda i bolaget där 90% arbetar i direkt produktion och 10% arbetar mot marknaden. Vi har produktion i bland annat Portugal, Slovakien och Indonesien.
En annan styrka är att vi själva äger alla våra produktionsenheter och fabriker, vilket gör att vi kan styra över och ha kontroll över processen. Vi brukar säga att vi på så vis kan styra hela processen ”från ko till sko”. Processen inleds med att vi köper in råhudar direkt från slakteriet, som vi själva garvar och sedan gör skor av eller säljer vidare skinnen. Vi är världsledande på att tillverka olika typer av skinn och har en stor affärsgren som enbart fokuserar på det. Den i särklass största kunden på den sidan är Apple, som köper vårt skinn till sina fodral och skal. Två andra viktiga kunder är Louis Vuitton och Michael Kors.
Foto: Hans visar upp ECCO-producerat skinn
I år har du jobbat på ECCO i 25 år, stort grattis till jubileet! Vad skulle du säga är den största skillnaden från att du började tills nu?
Vi är mycket mer globala nu än vad vi var när jag började. Nu finns vi över hela världen och är representerade på hela 93 marknader. Vi är det tredje största varumärket i vår kategori. En stor skillnad är att det är det är en helt annan teknikutveckling idag och vi kan därmed ta fram otroligt mycket mer avancerade produkter än vad vi hade möjlighet att göra tidigare. Möjligheterna är därmed väldigt mycket större. Vi får där en stor fördel gentemot andra varumärken som inte kunnat följa med i teknikutvecklingen på samma sätt. Vi vill ligga i framkant när det kommer till just teknologi och kunna fortsätta producera avancerade produkter.
Hans visar upp ett exempel i skon Multivent som har så kallad ”surround technology”, vilket innebär att skon har inbyggd ventilation genom sulan. Via hålen från innersulan och ut genom yttersulan kan luften från skon komma ut, medan ett skydd av GORE-TEX ser till att inget vatten kan komma in i skon. Detta reglerar värmen i skon och ger ett 1-1,5 grad svalare fotklimat, vilket tillåter fötterna att vara i komfortzonen kring 28-32 grader.
Foto: Skon Multivent har ventilation genom sulan.
Vad är dina bästa tips för att lyckas som säljare i skobranschen?
Mitt främsta tips är att du ska kunna dina produkter, men det är även viktigt att ha kunskap om ekonomi då det i förlängningen innebär att du har större förståelse för kundens ekonomi. Som säljare behöver man även lära sig grundfundamenten inom utförsäljningsgrad, omsättningshastighet samt bruttovinster och vad som påverkar dem. Du behöver kunna allt detta för att kunna ha en förståelse för dina kunder, kunna presentera ett affärsförslag baserat på deras ekonomi samt ha en bra dialog med dem.
När det kommer till administrativa fel, så som felleveranser och sådant som kan uppkomma, är mitt råd att åtgärda dem direkt och inte dra ut på det. Var lösningsinriktad gentemot kunden och håll vad du lovar, så blir relationen så mycket bättre.
Hur ser skobranschen ut idag och hur ser utvecklingen ut framåt?
Skobranschen har de senaste fem till tio åren krympt på ett nationellt plan. Det är tuffare konkurrens med färre aktörer och det är svårare att göra vinst idag. Samtidigt har branschen växt på ett globalt plan i och med e-handeln. Däremot tror jag att det alltid kommer finnas plats för kompetent och kunniga skohandlare med kapital och viljan att utveckla både sig själv och sin butik. Jag tror på dem som ständigt arbetar för att hålla sig aktuella och ge kunderna det de vill ha. De som brinner för nöjda konsumenter kommer det alltid finnas utrymme för.
Besök ECCOs digitala showroom här.