Sthål gör fantastisk keramik, hur började allt och var befinner ni er idag?
”Vi hade båda sysslat med keramik sedan barnsben i olika perioder av livet. När vi lärde känna varandra jobbade vi båda med grafisk design inom reklam- och förlagsvärlden som AD, illustratör och stylist. Helena jobbade dessutom som formgivare av kokböcker. Vi var båda trötta på den grafiska branschen och pratade ofta om att hitta på något annat ihop, fina regnkläder, strandkit m.m. Detta pratade vi om medan vi kavlade fat och drejade krukor en dag i veckan. Vi anmälde oss till en julmarknad i Malmö och sålde då bl a dekorerade keramikhjärtan och små fat (förlagan till Sthåls delikatessfat). Vi sålde slut på allt och kände att det fanns en stor efterfrågan på vårt formspråk. Detta borde vi kanske utveckla! Vi blev presenterade för en kvinna som jobbat med produktion för bl a IKEA och andra större företag. Hon blev förtjust i vårt manér och ville gärna coacha oss. Hon jobbade med oss en tid och hjälpte oss att hitta en fabrik som kunde ta fram en provkollektion som vi presenterade på FORMEX i januari 2012. Mottagandet på mässan gjorde att vi vågade satsa fullt ut, vilket vi är glada för idag när vi kan fira 10 år som företag. Vi har haft en bestämd strategi med vårt varumärke, följt vår magkänsla. Det har fått ta sin tid men vi har hela tiden känt att det har gått åt rätt håll. Idag har vi hittat en stabilitet, både med vårt sortiment och nya och gamla kunder.”
Hur ser framtiden ut? Finns planer på expansion till nya länder?
”Våra största marknader är Sverige och Norge där vi har duktiga agenter. Australien är för oss också en stor marknad. Där har vi en distributör som säljer framgångsrikt till hela kontinenten inkluderat Nya Zeeland. Tack vare att vi efter några år satsade på internationella mässor (i London och Paris) har vi förutom Australien även en del återförsäljare runt om i Europa och Asien. Eftersom vi fick bra mottagande på Londonmässan har vi en förhoppning att någon gång framöver hitta en brittisk agent likaså någon som kan sälja i Frankrike. Det krävs att någon är på plats för att det ska bli merförsäljning. Annars blir det mest i samband med mässan man säljer.”
Ni har valt att arbeta med agenter och distributörer, varför då och vilka fördelar ser ni?
”Våra agenter och distributörer har andra bra varumärken som passar med vårt och som gör att de har bra ingång till, för oss, intressanta återförsäljare. Våra agenter är de bästa ambassadörerna för vårt varumärke eftersom de gillar det själva och använder det privat.”
Foto: Annika Nilsson