Sufraco har funnits i mer än 25 år, kan du berätta hur allt började?
Det började med ett brinnande intresse för inredning och en förkärlek för franskt hantverk och det vackra, med stor inspiration från Provence och medelhavet. Efter att ha besökt Formex för första gången 1997 bestämde jag mig att själv ställa ut på Formex med ett urval av varumärken. Vi ställde ut första gången i januari 1998.
Vad är dina bästa tips för en långsiktig kundrelation?
Det är först och främst att vara ärlig, förstå kunden och dennes behov. Och att genom dialog komponera det bästa möjliga sortimentet, som passar deras butik och deras kunder. Vi har en väldig stor erfarenhet och kan verkligen stötta och leda kunden att utveckla sitt sortiment – och med det deras omsättning. Vi tror på långsiktighet.
Hur går ert sortimenturval till?
När vi väljer ett varumärke lägger vi alltid stor vikt vid att leverantören tar ansvar för människorna de jobbar med, sin produktion avseende miljön samt valet av råvaror. Vi värdesätter extra högt att de har en historia att berätta och en ärlig värdegrund som överensstämmer med vår egen.
Vad skulle du säga är er största tillgång? Och er största utmaning?
Vi är flexibla, anpassningsbara och älskar det vi gör. Den största utmaningen idag är att vara mellanhand då ekonomin är som den är och marginalerna krymper från alla håll.
Vad gör ni för att möta framtidens marknad?
Handeln är nu mitt i en omfattande kris och kundernas konsumtionsbeteenden förändras igen. Vi har gjort vissa förändringar i vår portfolio för att möta kundernas behov, med glada produkter till bra prisnivå. Vi har en superflexibel organisation och vi förbereder oss för återväxt med nya spännande varumärken och utökat samarbete med våra leverantörer, där vi hittar nya sätt att samarbeta på.
Hållbarhetsfrågan står högt på agendan, hur är det inom er bransch och hur arbetar ni med hållbarhet?
Vi handlar enbart med företag inom Europa och först och främst Frankrike, med vilka vi har djupa relationer. På så sätt är vi redan garanterade att produkterna tas fram och utvecklas enligt europeisk standard. Detta samtidigt som vi enkelt möter våra leverantörer i deras fabrik för att regelbundet kontrollera alla etapper i deras produktion. Vi kontrollerar arbetsvillkoren och en viktig del i vårt arbete är också att försäkra oss om att de råvaror som används är de bästa möjliga för naturen. Är så inte fallet kan vi då utesluta produkter eller leverantörer. Vi lyfter alltid fram frågorna kring förpackningar för att undvika onödig plast. Vi ”favoriserar” leverantörer som jobbar medvetet med hållbarhet och inte bara för ”syns skull”. Vi jobbar mycket fokuserat med vår logistik för att alltid välja den bästa lösningen och vi återvinner allt emballage. Vi har alltid haft dessa frågor i fokus sedan starten.
Se mer av Sufraco:
Instagram: @sufraco_finebrands
Hemsida: www.sufraco.com