Redan för ett år sedan, när pandemin först slog till, hade Trade Partners Sweden inlett arbetet med att stötta företagsledare i vårt nätverk med digitalisering. Det gjorde att vi snabbt kunde erbjuda stöd i den omställning som nu fick en ordentlig skjuts framåt då vi alla tvingades arbeta mer på distans. Men hur stöttar man en bred grupp av företag som kommit olika långt på digitaliseringsresan och med olika behov bäst? Svaret blev utbildning och seminarier på olika kunskapsnivåer och verktyg med möjlighet till individuell anpassning. Temat för säsongens seminarier har varit hur du bygger starkare relationer i en digital era, därtill har en workshop i internationella samarbetsavtal och en fyraveckors-kurs i Instagram arrangerats.
Behovet av att fortsätta göra affärer i de ofta så taktila branscher där design, färg, form och material står i fokus och att träffas fysiskt har under 2021 fortsatt vara starkt. Samtidigt har aktiviteter och event under första halvan av 2021 också fått ett digitalt lager med möjlighet och stöttning för att delta på distans. Med stor lyhördhet, beredskap för flera möjliga scenarion och tack vare ett proaktivt arbete kunde viktiga fysiska möten förbokas och genomföras parallellt med att digitala försäljningskanaler och digitala showroom har kompletterat det fysiska mötet. Exempel på detta beredskapsarbete har varit tydlig information inför aktiviteter till medarbetare, deltagande och besökande företag, tydlig skyltning på plats, möjlighet till provtagning för covid-19 på plats, febermätare, frikostigt distribuerad handsprit, bokningsscheman och handlingsplaner för om någon skulle visa sig vara smittad. Vi är otroligt glada över att kunna rapportera att samtliga tester som genomförts vid sex olika aktiviteter/tillfällen visats vara negativa!
”Vi står i ett nytt landskap som utmanar oss, men där även ett spirande hopp och sann entreprenörsanda finns. Vi behöver nu stötta våra företag att orka, ännu är vi inte riktigt på andra sidan pandemin. Efterverkningarna kommer att fortsätta ett bra tag till och det kommer att ta tid för det nya normala att komma på plats. Vår fokus kommer hela tiden vara att lyssna på företagen, stötta dem och trycka på framåt genom kompetensutveckling och nätverkande. Den lokala handelspartnern kan vara hela skillnaden för ett svenskt företag på deras exportmarknader eller här på vår hemmamarknad för att lyckas stå starka i denna omställning.”, säger Helena Waker, VD, Trade Partners Sweden och Stockholm Fashion District.
STOCKHOLM FASHION DISTRICT
Stockholm Fashion District är en unik och innovativ affärsmötesplats med digitala och fysiska showroom öppna 365 dagar om året, Fashion Week Trade med fokus på handel som samlar svenska och internationella varumärken och inköpare, forum för kreativitet och skapande samt vidareutveckling vid seminarier och utbildningar. Distriktet besöks årligen av designers, e-handel, retail, internationella delegationer, intressenter och andra modeentusiaster.
Stockholm Fashion District har varit värd för följande aktiviteter och inköpsevent:
TEXTIL
Säsongen inleddes med Preview Fabrics & Accessories med textil och tillbehör för produktion, en unik plattform i Norden med material och leverantörer kategoriserade efter hur de arbetar med hållbarhetsfrågan samt vilka globala mål de arbetar med. Deltagande agenter och representanter företräder fabriker, väverier och producenter från hela världen. Målgrupp för inköpseventet är designers, deras team samt inköpare till produktion. Denna säsong flyttade vi från den stora mässhallen till att hålla möten i enskilda showroom för trygga möten. Säsongen avslutades med att blicka framåt mot AW2022 under Textile Days i början av juni.
MODE, SKOR & VÄSKOR
Med en beslutsamhet om att finna en lösning i en utmanande situation och tack vare flexibla och professionella företagsledare kunde Fashion Week Trade genomföras för dem med detta behov. Samtliga showroom i de två husen samt mässhallarna tog emot besökare. Det vi framförallt tog med oss från denna förlängda inköpsperiod för att sprida ut besöken var två saker, dels hur snabbt många tagit till sig de digitala erbjudanden Stockholm Fashion District presenterat och över 400 digitala showroom stod klara på bara några veckors arbete, och dels hur viktigt det är att mötas för den energi och de erfarenhetsutbyten som sker då är ovärderliga.
I en serie föreläsningar undersöktes hur du bygger starkare relationer i en digital era med gäster som den uppskattade föreläsaren Arvid Axland, föreläsaren och strategiska rådgivaren Anna K Johansson, creative director och retailarkitekt Johannes Lagerås och retailstrateg Mattias Schedvin. Trender presenterades av Swedish Fashion Council tillsammans med Svensk Handel.
I tillägg arrangerade vi även inköpsdagar i Varberg för skobranschen med framgång.
NORDIC LAB
Alla branscher behöver ett laboratorium för växande företag. En plats där unga företag kan möta verkligheten, där de får möjlighet att bygga upp erfarenhet inför framtida utmaningar och visa sin unika design. Denna säsong presenterades de deltagande varumärkena ett ambitiöst erfarenhetsbyggande program.
Deltagande varumärken:
And Pash, Stockholmfashiondistrict.se/andpash
Carnal Apparel, Stockholmfashiondistrict.se/carnal-apparel
Ikidandfriends, Stockholmfashiondistrict.se/ikidandfriends
Luie, Stockholmfashiondistrict.se/luie
Staytion, Stockholmfashiondistrict.se/staytion
Wilma & Louise, Stockholmfashiondistrict.se/wilma-louise
World of Fajers, Stockholmfashiondistrict.se/World-of-Fajers
INREDNING
Inredningsbranschen har under pandemin bjudits in till Stockholm Fashion District för att ansluta till de branschkollegor som redan verkar utifrån distriktet efter ett stort behov av att gemensamt möta kunder när man funnit sig stå utan affärsmötesplats. Dessa företag har erbjudits mötesrum och digitala showroom och mötesplatsen Days of Trade, som Trade Partners Sweden arrangerar i Malmö har gjort ett uppskattat gästspel i distriktet.
AVSLUTANDE REFLEKTION
Övergripande trender, så som digitalisering och en mer komplex omvärld där inte minst hållbarhetsfrågan måste tas på allvar, påverkar Trade Partners Swedens medlemsföretag och nätverk i stor utsträckning. Samtidigt som riktningen går mot att färre personer ska utföra fler och mer avancerade uppgifter är det svårt för små och medelstora företag att avsätta resurser, inte minst tid, för annat än det som inbringar rena monetära vinster i en mer pressad tid som nu. Parallellt presenteras nya skatteförslag och åtgärder som för enskilda företagare är svåra att sätta sig in i och förstå omfattningen av. Vi ser ett stort behov av förenklad information och stöd för att hållbarhetsarbetet och digital omställning inte ska bli lidande när företagen återhämtar sig från pandemin under nästa halvår. Vi vill få med oss företagen på denna resa och stötta till förstärkt tillväxt och utveckling. Det finns en stor vilja och passion att bedriva hållbar handel. Vi är mycket stolta över vårt uppdrag som branschförbund att stötta i denna utveckling.
TACK
Tack till Tillväxtverket, Nacka kommun, Stockholm stad, Alecta och andra samarbetspartners som på olika sätt har stöttat oss och våra medlemsföretag genom denna period.