Organisationen grundades 1914, i skuggan av första världskriget. En grupp företrädare för olika branscher samlades för att bilda Sveriges Handelsagenters Förbund. Ett avgörande samarbete med regeringen säkerställde organisationens överlevnad.
Efter världskrigen behövdes en period av återuppbyggnad, och vår organisation spelade en aktiv roll i detta. Det fanns en omsorg för medlemmarnas välbefinnande och en fond för änkor inrättades 1946. Denna fond skapades eftersom det fanns stora risker för män att vara resande säljare och idag utgör den vår stipendiefond.
På 1970-talet startade vi affärsverksamhet med modemässan i Älvsjö,. vars intäkter fortfarande gynnar våra medlemmar idag. Vidare till år 1984 då det tillkom ett avtal som numera heter EÅ 04. Det var ett standaravtal som ursprungligen utarbetades av Agenturföretagen, Svensk Handel och Svenskt Näringsliv, ett så kallat “agreed document” vilket innebär att det utformas av både agent- och leverantörssidan.
År 1991 blev Agenturföretagen delägare i Svenska moderådet, som är ett branschägt forum där även Skobranschrådet ingår. Året därpå, 1992, träder en lag om handelsagenturer i kraft den 1 januari (NA 92). Det var en betydande händelse eftersom lagen gav agenten starkt skydd i förhållande till sin huvudman. År 1994 får vi för första gången en kvinnlig VD, Anna Wigardt-Duhs. Detta år inleds också ett samarbete med IHM Business School, där medlemmar erbjuds att gå på den internationella affärsskolan.
Den 1 januari 1995 blev vi medlem i EU, vilket förenklade köp och försäljning av varor inom EU genom att tullarna avskaffades.1998 byter vi namn till Association of Trade Partners Sweden från Sveriges Handelsagenters Förbund, för att bättre återspegla vårt fokus på partnerskap mellan agenter, distributörer, importörer och leverantörer. Mot slutet av 1900-talet utvecklades Agenturföretagen ytterligare för att anpassa sig till den moderna handelsvärlden.
I november 2007 tog Helena Waker över VD-posten, en position hon innehar än idag. Vidare, in på 2000-talet, gick vi in i en tid av digitalisering. Nya initiativ som Stockholm Shoe House och Stockholm Fashion District blev viktiga nav för mode- och textilindustrin.
Nya utmaningar och anpassningar kom under 2020 då pandemin slog ut i världen och handelslandskapet förändrades. För att hjälpa våra medlemmar att navigera genom denna förändrade situation, fattade Trade Partners Sweden innovativa beslut om digitala lösningar.
Vi har en visionär syn på framtiden där vi konstant strävar efter ansvarsfull handel och hållbarhet. Vi fortsätter att främja modern handel och är en ledande röst både på nationell och internationell nivå. Med över ett sekel av erfarenhet fortsätter Trade Partners Sweden att drivas med optimism och innovation.