Trade Partners Sweden logo Trade Partners Sweden logo
  • sv
  • en

Logga in

Logga in för att få tillgång till medlemspriser och andra förmåner!

Glömt ditt lösenord?
  • Rådgivning & Stöd
    • Akut rådgivning
    • Fråga våra experter
    • Avtal
    • Kunskapsbank
  • Medlemskap
    • Medlemsportal
    • Dina medlemsförmåner
    • Om medlemskapet
  • Nyheter
  • Kalender
  • Bli medlem
  • Hitta agent
  • Press
  • Om oss
    • Om Trade Partners Sweden
    • Kontakta oss

Senaste nyheterna

  • 2025-04-24
    Med ETS-kraven runt hörnet är det dags att agera – vi hjälper dig säkra en grönare och mer kostnadseffektiv logistik
    Läs mer
  • 2025-04-09
    Trade Partners Sweden deltog vid ICC Sveriges högnivåseminarium om framtidens handel
    Läs mer
  • 2025-03-03
    Handelspolitiska reflektioner efter supervalåret 2024: Navigera utmaningar under 2025
    Läs mer
  • 2025-02-27
    Nytt samarbete med Nordiska Textilakademin för att stärka branschens kompetens inom hållbarhet
    Läs mer
  • 2025-02-27
    EU:s nya producentansvar för textilier – en viktig milstolpe för branschen
    Läs mer

Vad gäller om huvudmannen öppnar webbshop riktad mot agentens marknad?

Vi får många bra frågor gällande juridik från våra medlemmar, bland annat rörande agentens samarbete med huvudman. En fråga vi fått är exempelvis vad som egentligen gäller för dig som agent om din huvudman öppnar en egen webshop som riktar sig till ”din marknad”. Nedan besvaras denna fråga av Anna-Karin Abdon, Trade Partners Swedens förbundsjurist.

Ibland händer det under ett agentsamarbete att huvudmannen – ofta när försäljningen väl börjar ta fart – bestämmer sig för att öppna upp en egen webshop som riktar sig direkt till konsumenter inom agentens område. En agent kan uppfatta detta som negativt då det riskerar att påverka försäljningen i de försäljningskanaler som agenten arbetar med. Som agent kan man dock inte förhindra att huvudmannen öppnar upp en egen webhandel som riktar sig mot ens område. En agent arbetar med huvudmannens varor i förhållande till andra näringsidkare och inte i förhållande till konsument och den direkta konsumentförsäljningen, genom exempelvis en egen webbshop, står huvudmannen fritt att besluta om.

Frågan om agentens rätt till provision på konsumentförsäljning har hittills inte prövats av domstol och det är således inte fastslaget om en agent kan ha rätt till provision på sådan försäljning. Det normala är att agenten endast får provision på försäljning till andra näringsidkare och inte på försäljning till konsumenter, men om huvudmannen under pågående samarbete öppnar en egen webshop är det skäligt att huvudmannen betalar en mindre provision till agenten på försäljningen från webshopen med hänsyn till hur denna försäljning kan påverka den övriga försäljningen inom agentens område.

Association of Trade Partners Sweden

  • Augustendalsvägen 7, Nacka strand, Sweden
  • +46 (0)8 411 00 22
  • info@tradepartners.se

Medlemskap

Grundare av

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.
Jag förstår!