Ibland händer det under ett agentsamarbete att huvudmannen – ofta när försäljningen väl börjar ta fart – bestämmer sig för att öppna upp en egen webshop som riktar sig direkt till konsumenter inom agentens område. En agent kan uppfatta detta som negativt då det riskerar att påverka försäljningen i de försäljningskanaler som agenten arbetar med. Som agent kan man dock inte förhindra att huvudmannen öppnar upp en egen webhandel som riktar sig mot ens område. En agent arbetar med huvudmannens varor i förhållande till andra näringsidkare och inte i förhållande till konsument och den direkta konsumentförsäljningen, genom exempelvis en egen webbshop, står huvudmannen fritt att besluta om.
Frågan om agentens rätt till provision på konsumentförsäljning har hittills inte prövats av domstol och det är således inte fastslaget om en agent kan ha rätt till provision på sådan försäljning. Det normala är att agenten endast får provision på försäljning till andra näringsidkare och inte på försäljning till konsumenter, men om huvudmannen under pågående samarbete öppnar en egen webshop är det skäligt att huvudmannen betalar en mindre provision till agenten på försäljningen från webshopen med hänsyn till hur denna försäljning kan påverka den övriga försäljningen inom agentens område.