Berätta om Habitex!
”Under 26 år har Habitex representerat högkvalitativa textila produkter, mestadels från Europa, i Sverige och Norge. Idag arbetar vi tillsammans med Re:Down som är en cirkulär leverantör av återvunnet dun för mode och andra textila produkter. Vi erbjuder även varpstickad trikå från italienska Eurojersey SPA, rundstickad jersey från grekiska Fieratex SA samt stickade plagg från HongKong-baserade Primax där vi samarbetat med personerna bakom företaget sedan 1996. Våren 2012 tog vi in lite andra produkter, såsom dekorationsband och ljus som produceras i Italien och Tyskland. Eric Firmann, grundare av Re:Down, har jag samarbetat med sedan 1996. De första 18 åren var Eric exportchef på två andra företag som jag representerade. Det har varit roligt och intressant att vara med på resan med Re:Down sedan starten för några år sedan. Bland de första kunderna i Sverige var Gudrun Sjödén följt av Arket som i inledningsfasen ännu inte fått sitt namn utan fortfarande var i projektstadiet. Arket, såsom flera andra kunder, har besökt tillverkningen i Ungern med eget filmteam. Även andra avdelningar hos H&M blev inspirerade och köper dun samt fjäder av oss till vissa delar av sina kollektioner. Eftersom vi levererar olika kvalitéer av dun och fjäderblandning finns något för alla, det är ett brett spektrum av kunder, däribland Lexington, Rodebjer, Acne, Totême, Bergans m.fl. Vi arbetar alltså både med fashion och outdoor samt inredningssegmenten. Kända internationella kunder är bl a Patagonia, Burberry, Tommy Hilfiger och Mammut.”
Hur tror du att utvecklingen i modeindustrin ser ut framåt?
”Just nu tycker jag att det är alldeles för stor fokus på återvunna garner, säger jag som säljer återvunnet! Men vi måste också se till längre livslängd och högre kvalitet. Konsumenten måste bli undervisad i att ta hand om sina plagg. Jag tror att vi behöver vädra, laga, lappa, fixa och ta hand om plagg. Just nu är jag är nyfiken på Boro-utställningen (boro är omsorgsfullt lappade och lagade textilier från Japan) som just nu visas på Östasiatiska Museet. Samtidigt slåss vi med att gynna ekonomiska intressen. Det är en svår ekvation! Jag hoppas att folk slutar med greenwashing och att friköpa sitt dåliga samvete, det är så dumt. Vill man verkligen göra skillnad, måste vi också avstå från en del konsumtion.”
Hur har det varit under det senaste året med pandemi för dig och Habitex?
”I slutet av mars när vi blev uppmanade att inte röra oss ute i samhället blev det en tvärnit. Det var inte bara det att ordrarna inte kom in, utan kunder tvärbromsade, annullerade ordrar och mycket arbete lades på att reducera ordrar. Strax innan, vid precis rätt tillfälle, hade jag tagit ett beslut att ställa om verksamheten mer mot outdoor och sport och det här året har vi ju verkligen klätt oss i loungewear och leisure. Efter sommaren var det lite mer tilltro till framtiden och ett öppnare samhälle, innan det vände igen. Jag har också noterat hur snabbt utvecklingen gått för nätförsäljningen. Utvecklingen som sker just nu är unik, jag har aldrig sett något motsvarande. Många av våra sportkunder som legat i framkant med bra nätförsäljningsplattformar har alltså klarat sig bra.”
Vad tror du om agentens roll framåt?
”Ett drömscenario är att även framåt nyttja digitala verktyg och jag tror att utvecklingen går mot att bli mer av en ambassadör för producenterna än handelsresande. Att åka runt och packa upp en väska full av kollektioner till alla intresserade kunder känns förlegat och är även oekonomiskt ur många synvinklar. Det känns oerhört viktigt att använda kompetensen och resurserna på att fokusera på rätt kunder för respektive kollektion. Mässor behövs definitivt för inspiration samt för att “känna och klämma”. De mänskliga mötena och samtalen IRL har verkligen saknats under pandemin. Det är viktigare än någonsin att ha ett genuint intresse av sina produkter och att vara kunnig och uppdaterad på sitt område, för att kunna hantera denna fokusering. Jag arrangerade nyligen en föreläsning för Textilhögskolans elever, där grundaren av Re:Down presentera hela konceptet vilket var kul och väldigt uppskattat. Ibland måste man prova lite nya vägar för att nå ut. Lätt att man fastnar i samma tänk.”
Bild: Håkan Dahl och Ingela Dahl, Habitex, med Eric Firmann, Re:down.