Vilken typ av produkter säljer ni och vilken marknad riktar ni er mot?
Rudholm Group är en innovativ ledare inom miljövänliga etiketter, taggar, variabel data, överföringar, hållbara förpackningar, isolering och trimmer, tillsammans med de senaste digitala och logistiska lösningarna för textil- och klädindustrin. Vi skapar produkter och tjänster som är spännande, funktionella och tillför värde till varje kollektion. Våra kunders varumärken är huvudsakligen baserade i Europa och USA, inom området mode, och mer specifikt sport/outdoor och arbetskläder.
Hållbarhetsfrågan står högt på agendan nu för tiden, berätta mer om ert hållbarhetsarbete!
Vi arbetar mycket med vår hållbarhetsstrategi – WE CARE. Rudholm Group strävar efter att ha en positiv inverkan på människor, resurser och miljön, detta genom att driva hållbar förändring för i nutid och för framtida generationer. Vi har tre pelare som styr vårt dagliga arbete under hållbarhetsstrategin, dessa fokuserar på våra nyckelområden, PEOPLE | PLACE | PRODUCT. Var och en av dessa pelare tar upp vilka vi är som företag och hur vi arbetar för att nå dessa mål. Vi producerar produkter på ett mer klimatvänligt sätt. Detta innebär att betona miljöhänsyn i de material vi använder och deras ursprung, design, tillverkningsprocess, montering, distribution, uttjänta och bortskaffande. Vi är dedikerade till att säkerställa att våra produkter uppfyller höga miljömässiga, sociala och antikorruptionsstandarder. Med hjälp av både digitala och fysiska lösningar siktar Rudholm Group på en cirkulär ekonomi till 2030. Alla våra produkter ska tillverkas av återvinningsbara material och ska kunna återvinnas, vi arbetar med biologiskt nedbrytbara råvaror och där tillverkningen använder mindre vatten, kemikalier och producerar mindre avfall.
Rudholm Group är en av grundarna av Swedish Textile Initiative for Climate Action (STICA). Detta har inneburit att vi samlar in data från alla våra kontor och fabriker, över Scopes 1, 2 och 3 årligen. Utifrån detta skapar vi realistiska, tidsbundna planer och åtgärder för att minska våra växthusgasutsläpp globalt kallad Rudholm Roadmap. Vi försöker producera så nära våra kunders produktionsleverantörer som möjligt, detta bland annat med 10 Rudholmsägda produktionsnav med lokal produktion och lager baserade på viktiga textilproducerande marknader.
Vilka tycker du är de viktigaste ingredienserna för att lyckas med det du gör?
En viktig ingrediens i vår framgång är relationerna vi har med våra PEOPLE, det vill säga vår arbetskraft, kunder och våra produktionspartners. En annan styrka vi har är att vi har exklusiva rättigheter som distributörer av 3M Thinsulate, FIDLOCK, AMANN och HD Wool. Vår flexibilitet är också en stark fördel, vi kan göra snabba förändringar för att möta våra kunders och marknadens särskilda behov. Rudholm är ett kreativt och lösningsdrivet företag som arbetar nära tillsammans med våra partners.
Hur ser din bransch ut idag och hur ser du på utvecklingen framåt?
Rudholm Group tror att digital teknik är en del av framtiden och att fortsatt utveckla cirkulära och hållbara metoder. Vi har nyligen satt ihop ett separat digitalt utvecklingsteam på tio personer som arbetar med de senaste mjukvaruutvecklingsteknologierna och verktygen för att säkerställa att varje installation är framtidssäker. Vi lägger till våra kunders varumärke och bygger spårbarhet och transparens för slutkonsumenterna. Vi fokuserar på att förstå våra kunder och deras behov och arbetar tillsammans för att utveckla system. Några av våra system är Rudholm Production, Rudholm e-handel och ShareLabel. Vi vill hjälpa till att minimera manuellt arbete, fel och optimera digitala och operativa processer. Vi lyssnar, rekommenderar lösningar, utvecklar och integrerar. Framtiden är med hastighet och integrationer.