Berätta om hur Cissi och Selma startade?
Allt började när jag var mammaledig med min dotter Selma, när hon var 10 månader så öppnade jag butiken på Söder i Stockholm och då var tanken att man skulle matcha mor och dotter outfits, och så kom också namnet till. Året var 2007 och redan då försökte jag hitta märken med miljö och hållbarhetsprofil vilket var väldigt ovanligt då. Halva butiken bestod av små oetablerade designers som sydde med återvunna 60-70-tals tyger. Några år senare började vi designa eget.
Vill du berätta om era produkter och vilken marknad ni vänder er till?
Vår design är inspirerad av 50-70-talet och största delen är klänningar med mycket färg och mönster. Vår vision är att kvinnor ska våga bära mer färg och våga synas. Vi har nu butiker i Stockholm och Uppsala, en egen webshop och ungefär 70 st återförsäljare av vårt eget märke framförallt i Sverige, Holland, Frankrike och Tyskland.
Kan du berätta på vilket sätt ni arbetar med hållbarhet?
Det allra viktigaste för oss är att designen är tidlös, plaggen ska hålla i många år både i kvalitet och design. Sedan väljer vi också ekologiska tyger eller tyger med mindre klimatavtryck, så långt det går. Vi gör små kollektioner och REAr så lite som möjligt. Vi har också en recycle-grupp där kunder säljer och köper plagg från våra kollektioner så att plaggen får så långt liv som möjligt.
Vad tror du är de viktigaste handelsknepen för att lyckas med det ni gör?
En sak tror jag är att ha bra koll på sitt lager, aldrig producera/köpa in mer än det man tror att man säljer. Sen tycker jag att kundservice är otroligt viktigt, alla kunder ska få den bästa servicen både i våra fysiska butiker och när de handlar online.
Hur ser er bransch ut idag och hur tror du den kommer att se ut framöver?
Det är ett tufft klimat just nu, många butiker stänger. De senaste åren har varit tuffa för oss som driver handel. Pandemi, krig, lågkonjunktur, höjda priser på frakt m.m. har påverkat oss väldigt mycket. Men jag ser ändå ljust på framtiden! Man måste vara öppen för att ställa om, titta på sin affärsmodell och se om den håller för framtiden. Jag hoppas att fast fashion kommer att försvinna på sikt och att man börjar förstå att man måste betala för sina kläder.
Cissi är optimistisk inför framtiden trots utmaningar som pandemi, lågkonjunktur och förändringar inom handeln. Med fokus på kvalitet, hållbarhet och en stark kundservice tror hon att Cissi och Selma kommer att fortsätta att lysa upp modevärlden och inspirera kvinnor att våga bära mer färg i många år framöver.