Trade Partners Sweden logo Trade Partners Sweden logo
  • sv
  • en

Logga in

Logga in för att få tillgång till medlemspriser och andra förmåner!

Glömt ditt lösenord?
  • Rådgivning & Stöd
    • Akut rådgivning
    • Fråga våra experter
    • Avtal
    • Kunskapsbank
  • Medlemskap
    • Medlemsportal
    • Dina medlemsförmåner
    • Om medlemskapet
  • Nyheter
  • Kalender
  • Bli medlem
  • Hitta agent
  • Press
  • Om oss
    • Om Trade Partners Sweden
    • Kontakta oss
    • Verksamhetsberättelse 2024

Senaste nyheterna

  • 2025-07-02
    Svenska företag står starka i en osäker värld – insikter från Global Business Climate Survey 2025
    Läs mer
  • 2025-07-02
    Norden, näringslivet och nästa steg – rapport från Almedalen 2025
    Läs mer
  • 2025-06-04
    Iucabs årliga delegatmöte
    Läs mer
  • 2025-06-04
    “Det finns stora möjligheter för nordiska skönhetsvarumärken på USA-marknaden”
    Läs mer
  • 2025-06-04
    Redo att ta nästa steg i din karriär? Sök vårt stipendium!
    Läs mer

Toolbox – Vad bryr sig kunden om vid köpbeslut?

Upplevelsen från många butiker och varumärken är att kunskapen om hållbarhet ser väldigt olika ut hos konsumenten. Svaret på om en viss produkt är hållbar är komplex. Det går ofta inte att svara med ett enkelt ja eller nej. Ibland går det bra att diskutera gråskalor med en kund, så som om ekologisk bomull är bra för miljön, vilket beror på vilken aspekt man tittar närmare på – kemikalier, vattenåtgång, global uppvärmning eller något annat. I andra fall behövs ett mer svart/vitt eller enklare svar som att ”ja, det är ett hållbarare val”. Öppna gärna samtalet med en fråga till kunden för att ta reda på vad hållbarhet betyder just för denna person. När du har en uppfattning om hur påläst hen är kan du ge ett svar anpassat efter kundens kunskapsnivå och eventuella särskilda intresseområden. Samtalet är också relationsbyggande med kunden. Denna enkla toolbox fungerar som en grund för hur man i en mode- eller lifestylebutik eller om man har relation med en sådan kan arbeta med hållbarhetsfrågan.

”Vi ställer krav på leverantören. Som multibrandbutik

har vi många val i butik och kan berätta om olika

aspekter hos olika plagg. Men då gäller det att vi fått

informationen från leverantören. Vi måste ställa högre

krav och be om certifikat. Samtidigt handlar detmycket om tillit.”

 

Sagt av butikschef för en multibrandbutikskedja vid den workshop som ligger till grund för denna toolbox.

Ladda ner vår toolbox här: Toolbox1-2018-08

Association of Trade Partners Sweden

  • Augustendalsvägen 7, Nacka strand, Sweden
  • +46 (0)8 411 00 22
  • info@tradepartners.se

Medlemskap

Grundare av