Upplevelsen från många butiker och varumärken är att kunskapen om hållbarhet ser väldigt olika ut hos konsumenten. Svaret på om en viss produkt är hållbar är komplex. Det går ofta inte att svara med ett enkelt ja eller nej. Ibland går det bra att diskutera gråskalor med en kund, så som om ekologisk bomull är bra för miljön, vilket beror på vilken aspekt man tittar närmare på – kemikalier, vattenåtgång, global uppvärmning eller något annat. I andra fall behövs ett mer svart/vitt eller enklare svar som att ”ja, det är ett hållbarare val”. Öppna gärna samtalet med en fråga till kunden för att ta reda på vad hållbarhet betyder just för denna person. När du har en uppfattning om hur påläst hen är kan du ge ett svar anpassat efter kundens kunskapsnivå och eventuella särskilda intresseområden. Samtalet är också relationsbyggande med kunden. Denna enkla toolbox fungerar som en grund för hur man i en mode- eller lifestylebutik eller om man har relation med en sådan kan arbeta med hållbarhetsfrågan.
”Vi ställer krav på leverantören. Som multibrandbutik
har vi många val i butik och kan berätta om olika
aspekter hos olika plagg. Men då gäller det att vi fått
informationen från leverantören. Vi måste ställa högre
krav och be om certifikat. Samtidigt handlar detmycket om tillit.”
Sagt av butikschef för en multibrandbutikskedja vid den workshop som ligger till grund för denna toolbox.
Ladda ner vår toolbox här: Toolbox1-2018-08