Trade Partners Sweden logo Trade Partners Sweden logo
  • sv
  • en

Logga in

Logga in för att få tillgång till medlemspriser och andra förmåner!

Glömt ditt lösenord?
  • Rådgivning & Stöd
    • Akut rådgivning
    • Fråga våra experter
    • Avtal
    • Kunskapsbank
  • Medlemskap
    • Medlemsportal
    • Dina medlemsförmåner
    • Om medlemskapet
  • Nyheter
  • Kalender
  • Bli medlem
  • Hitta agent
  • Press
  • Om oss
    • Om Trade Partners Sweden
    • Kontakta oss

Om oss

  • Årets Trade Partner
    • Årets Trade Partner 2010
    • Årets Trade Partner 2011
    • Årets Trade Partner 2012
    • Årets Trade Partner 2014
    • Årets Trade Partner 2015
    • Årets Trade Partner 2016
    • Årets Trade Partner 2017
    • Årets Trade Partner 2018
    • Årets Trade Partner 2019
    • Årets Trade Partner 2020
    • Årets Trade Partner 2021
  • Bolagsstruktur
  • Historia
  • Integritetspolicy
  • Stipendium
    • Stipendiat 2016: Anna Ekelund, Ellens Agenturer
    • Stipendiat 2017: Karin Bjärle, PS of Sweden
    • Stipendiat 2018: Erik Melbinger, Brand Square Sweden
    • Stipendiat 2018: Ingela Bergman, Studio Formata
    • Stipendiat 2018: Johanna & Joann Freiman, Customade
    • Stipendiat 2019: Didrik Ottossons Försäljning
    • Stipendiat 2019: Eva Perninge, Hogsta Ridsport
    • Stipendiat 2019: Malin Lindmark Agentur
    • Stipendiat 2020: Andreas Ljungberg, Agency A
    • Stipendiat 2020: Helena Simeonssons Agenturer
    • Stipendiat 2020: Kurt Klingberg, Gossip
    • Stipendiat 2020: Marge Svensson, Miramind
  • Styrelse
  • Uppförandekod

Årets Trade Partner 2019 är skofabriken Kavat

Sedan starten 1945 har det internationella skoföretaget Kavat med hållbarhet högst upp på agendan producerat skor för alla tillfällen med hög kvalité. Företagets envishet, passion och kunnande kombinerat med ett mod och förståelse för vikten av utveckling har gjort dem världsledande inom sitt område. Detta är bara några av anledningarna till varför de idag får motta priset Årets Trade Parter 2019. Vi fick en pratstund med företagets VD Magnus Ericson om namnet Kavat, marknader han drömmer om samt hur företaget ska fortsätta att utvecklas i framtiden.

Namnet Kavat betyder morsk och modig, på vilket sätt genomsyrar de orden företaget?
”Vi brinner för etik, kvalitet och miljö och vi har varit modiga som vågat vara konsekventa i detta och styra företaget efter våra värderingar. Detta har inte alltid varit affärsmässigt enkelt t.ex. var det en utmaning vid starten av omställningen till det kromfria skinnet. Andra utmaningar är det psykologiska prisläget och marginalmål som vi alltid behöver ta hänsyn till, likaså certifieringen med EU Ecolabel.”

Hållbarhet är ett ord som många förknippar med Kavat. Ni är också ett av de första företagen som började använda sig av miljömärket EU Ecolabel och idag är över 50 av era produkter certifierade. Hur planerar ni ert fortsatta hållbarhetsarbete?
”Eftersom EU Ecolabel skärper kraven hela tiden så utvecklas vi genom att följa deras riktlinjer. Inför vårt 75-årsjubileum kollar vi också på FN:s globala mål och ser hur vi ska kunna integrera dem i vår verksamhet.”

Har du några tips till kollegor i branschen som vill arbeta mer hållbart?
”Handla med varor värda att vara stolt över, då får man många värden på köpet! Kom ihåg ”Values for money” i hela värdekedjan och produktlivscykeln. Att bara jaga högsta marginalen eller lägsta priset känns så 1900-tal.”

Kavat är ett internationellt företag och ni finns representerade på fler än 20 marknader. Finns det någon marknad som du är extra stolt över att ni finns representerade på eller någon marknad du drömmer om att vara en del av?
”Vi vill i första hand fortsätta utveckla vår distribution i Europa, men självklart drömmer vi om att få se Kavat i New York. Att tänka sig miljoner kinesiska barn bära Kavats miljömärkta barnskor är också en spännande tanke.”

Hur ser framtiden ut?
”Rent generellt för sko- och modebranschen så kommer produktcykeln vara i centrum och utvecklingen av tjänster inom repair och re-use kommer att växa snabbt. Idag så erbjuder vi på Kavat repair på ett stort antal av våra produkter, men målet är såklart att erbjuda det på alla våra modeller. I vår repair så erbjuder vi en helrenovering av kundens utgångna favoritskor som gör att skorna känns som nya och kan användas i fler år till. Genom att skapa produkter som håller länge, kan bytas eller säljas vidare kommer man kunna få en stark konkurrensfördel. Hur den typen av affärsmodell kommer att se ut vet vi inte exakt, men det är något vi tror kommer att utvecklas i takt med att medvetenheten och efterfrågan ökar och nya idéer om hur man kan skapa värde födds. Kolla bara på hur bilhandeln har utvecklats och hur de ser nya trender med kollektivt ägande och liknande. Att jobba med mode som vi gjort de senaste 50 åren håller inte länge till. Många affärsidéer som växte under 1900-talet byggde på låga löner och slit och släng. Den tiden är förbi!”

Vilken är din favorit bland Kavats modeller?
”Yxhult, en vinterkänga för barn som hängt med sedan 1989. Vi är också stolta över att svenska fotbollslandslaget, tjejerna som skall spela VM i Frankrike, kommer att bära våra skor till landslagskostymen.”

Hur känns det att få motta priset Årets Trade Partner?
”Jättekul!”

Association of Trade Partners Sweden

  • Augustendalsvägen 7, Nacka strand, Sweden
  • +46 (0)8 411 00 22
  • info@tradepartners.se

Medlemskap

Grundare av

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.
Jag förstår!