Namnet Kavat betyder morsk och modig, på vilket sätt genomsyrar de orden företaget?
”Vi brinner för etik, kvalitet och miljö och vi har varit modiga som vågat vara konsekventa i detta och styra företaget efter våra värderingar. Detta har inte alltid varit affärsmässigt enkelt t.ex. var det en utmaning vid starten av omställningen till det kromfria skinnet. Andra utmaningar är det psykologiska prisläget och marginalmål som vi alltid behöver ta hänsyn till, likaså certifieringen med EU Ecolabel.”
Hållbarhet är ett ord som många förknippar med Kavat. Ni är också ett av de första företagen som började använda sig av miljömärket EU Ecolabel och idag är över 50 av era produkter certifierade. Hur planerar ni ert fortsatta hållbarhetsarbete?
”Eftersom EU Ecolabel skärper kraven hela tiden så utvecklas vi genom att följa deras riktlinjer. Inför vårt 75-årsjubileum kollar vi också på FN:s globala mål och ser hur vi ska kunna integrera dem i vår verksamhet.”
Har du några tips till kollegor i branschen som vill arbeta mer hållbart?
”Handla med varor värda att vara stolt över, då får man många värden på köpet! Kom ihåg ”Values for money” i hela värdekedjan och produktlivscykeln. Att bara jaga högsta marginalen eller lägsta priset känns så 1900-tal.”
Kavat är ett internationellt företag och ni finns representerade på fler än 20 marknader. Finns det någon marknad som du är extra stolt över att ni finns representerade på eller någon marknad du drömmer om att vara en del av?
”Vi vill i första hand fortsätta utveckla vår distribution i Europa, men självklart drömmer vi om att få se Kavat i New York. Att tänka sig miljoner kinesiska barn bära Kavats miljömärkta barnskor är också en spännande tanke.”
Hur ser framtiden ut?
”Rent generellt för sko- och modebranschen så kommer produktcykeln vara i centrum och utvecklingen av tjänster inom repair och re-use kommer att växa snabbt. Idag så erbjuder vi på Kavat repair på ett stort antal av våra produkter, men målet är såklart att erbjuda det på alla våra modeller. I vår repair så erbjuder vi en helrenovering av kundens utgångna favoritskor som gör att skorna känns som nya och kan användas i fler år till. Genom att skapa produkter som håller länge, kan bytas eller säljas vidare kommer man kunna få en stark konkurrensfördel. Hur den typen av affärsmodell kommer att se ut vet vi inte exakt, men det är något vi tror kommer att utvecklas i takt med att medvetenheten och efterfrågan ökar och nya idéer om hur man kan skapa värde födds. Kolla bara på hur bilhandeln har utvecklats och hur de ser nya trender med kollektivt ägande och liknande. Att jobba med mode som vi gjort de senaste 50 åren håller inte länge till. Många affärsidéer som växte under 1900-talet byggde på låga löner och slit och släng. Den tiden är förbi!”
Vilken är din favorit bland Kavats modeller?
”Yxhult, en vinterkänga för barn som hängt med sedan 1989. Vi är också stolta över att svenska fotbollslandslaget, tjejerna som skall spela VM i Frankrike, kommer att bära våra skor till landslagskostymen.”
Hur känns det att få motta priset Årets Trade Partner?
”Jättekul!”