"Skor är för mig pricken över i:et i en outfit på samma sätt som jag tycker lampor är i inredning. Addera en sko och du kan lyfta en hel look."
Hur kommer det sig att du valt att arbeta med skor?
”Min agentur har jag drivit i fem år, men jag har arbetat med skor och mode under hela mitt arbetsliv, tidigare bland annat på Vagabond med etableringar av butiker och shop-in-shops och på Selected Brands och då mer ”hands-on” med skor. Så länge jag kan minnas har jag uppskattat design, färg och form i allmänhet och mode i synnerhet. Skor är för mig pricken över i:et i en outfit på samma sätt som jag tycker lampor är i inredning. Addera en sko och du kan lyfta en hel look. Jag förhöjer gärna min enfärgade klädstil med rätt skor. Ibland klassiskt, men gärna skor med någon kul detalj eller avvikande färg som gör att de står ut eller kompletterar outfitten på ett snyggt sätt.”
Förutsättningarna för agenter och distributörer har förändrats över tid. Hur har du tagit dig an utmaningarna med ökad konkurrens från stora e-handelsjättar och nu senast situationen med covid-19?
”Utbudet av varumärken inom skor har ökat väsentligt de senast 10-15 åren. Som agent med fokus på trend och mode, behöver du idag ha fler varumärken i din portfölj för att få ihop det i slutändan. Mitt önskemål är dock att arbeta med så få varumärken som möjligt, men håller samtidigt alltid utkik efter nya intressanta varumärken, både vad gäller skor men också när det gäller accessoarer eller kläder. När pandemin i mars slog undan benen för oss alla så använde jag de två första veckorna till att leta nya produkter som skulle sälja bra i dessa tider och hittade handspriten HAAN som ett bra komplement. När det gäller e-handeln hoppas jag verkligen att det finns plats för alla att göra en vettig business och att handeln inte fortsätter var så rabatt- och kampanjdriven som den är just nu. Det minskar möjligheterna för alla aktörer att få ut bra marginaler på de produkter de säljer.”
Du skriver i din ansökan att du tillsammans med fabriker och kunder utvecklar egna kollektioner. Kan du berätta lite mer om samarbetet och hur det fungerar?
”För ett år sedan tog jag över agenturen för varumärket KMB, och en av Spaniens absolut bästa fabriker, i Sverige och Norge. Tillsammans med både mindre och större privatägda butiker runt om i landet tar vi fram unika skor just för deras butiker och kunder. De blir ensamma om just denna design och slipper problematiken med att slutkonsumenten går in i deras butik, provar skorna och sedan går hem och klickar hem dessa via någon rabattkod som man fått i mailen eller liknande. Detta har varit väldigt uppskattat av kunderna och försäljningen på skor har ökat rejält i deras butiker. Jag adderar nya kunder hela tiden, så jag ser ljust på framtiden för just denna delen av min verksamhet.”
Hur kommer du att använda ditt stipendium?
”Jag vill utveckla min nya affärsmodell och min agentur genom att investera i ett designprogram och lära mig hantera det. Då får jag ytterligare en möjlighet att hjälpa kunderna med deras önskemål.”
Kan det här vara vägen till att designa ditt egna skovarumärke i framtiden?
”Man ska aldrig säga aldrig, men just nu vill jag koncentrera mig på de varumärken jag har i min portfölj. Dessutom blir en del av varumärkena lite som mina egna när vi arbetar så nära tillsammans. KMB låter mig till exempel utveckla det mesta jag föreslår och det samarbetet fungerar riktigt bra.”