1914
Våren 1914 samlades ett antal företrädare för olika branscher. Representanterna var ost-, sill-, kaffe- och mjölkleverantörer bara för att nämna några. I skenet av det annalkande första världskriget hade man från regeringshåll främst börjat oroa sig för livsmedelsförsörjningen. Då också talat om möjligheten att tvingas införa restriktioner och i vissa fall helt förstatliga vissa varugrupper. Detta var den omedelbara orsaken till att branschföreträdarna samlats. Man insåg betydelsen av att hålla ihop och vid detta möte bildades därför Sveriges Handelsagenters Förbund. Förhandlingar inleddes på högsta nivå tillsammans med handelsministern och man gjorde en överenskommelse, där båda parter fick kompromissa något. Det goda samarbetet direkt med Handelsdepartementet fortsatte sedan och fick stor betydelse, inte bara under det första, utan även under andra världskriget.
Efterkrigstid
Efter de två världskrigen började en ny period med uppbyggnad i samförståndsanda. Även i detta utvecklingsarbete deltog Sveriges Handelsagenters Förbund aktivt och samtidigt växte nya aktörer och branscher fram. Exempelvis kom textil och konfektion snabbt att bli stora aktörer. Det bildades även en särskild fond för änkor som då behövde ekonomiskt stöd. Handelsagenterna, som då alltid var män, var under långa perioder ute på sina handelsresor och utsattes då för stora faror. Det var inte bara risken för överfall och rån som var överhängande, utan också risken för att drabbas av någon allvarlig sjukdom. Det hände tyvärr att agenter aldrig kom hem tillbaka igen. Hemma gick hustrun, som oftast var hemmafru, med barnen och plötsligt stod hon där medellös. Då kom fonden för änkor till god användning. I dag ser samhället annorlunda ut och fonden delar numer ut årliga stipendier för utbildning till medlemmarna.
Slutet av 1900-talet
Sveriges Handelsagenters Förbund döptes om till Agenturföretagen och har utvecklats till en modern branschorganisation. Visionen är att verka för handelns frihet och sunda utveckling samt värna om sammanhållningen mellan våra medlemmar och arbeta för medlemmarnas företag och utveckling. Detta görs på flera sätt, bland annat genom rådgivning och expertkunskap inom flera olika områden. Den strukturella utvecklingen drivs framåt inom medlemmarnas olika branscher och viktiga handelsplatser grundades. Dessa drivs på uppdrag av medlemmarna, däribland Nordic Shoe & Bag Fair, Inköpsdagar för skor i Varberg och Nordic Fabric Fair. Agenturföretagen är även aktiva i internationella frågor genom sin paraplyorganisation Internationally United Commercial Agents and Brokers när det gäller att påverka internationell lagstiftning och att främja medlemmarnas intressen i internationella frågor.
2000-tal
Preview Fabrics & Accessories, som visar tygkollektioner, accessoarer och produktion för våra svenska designers och varumärken, adderas som ett komplement till Nordic Fabric Fair i Borås. Grunden är att det finns ett behov av att se nya textilkollektioner tidigt på säsongen även i Stockholm. Denna tid domineras av digitaliseringen och behovet av att träffa sina leverantörer tätare under säsongen. Under 2009 etablerades en dynamisk mötesplats för sko-, väsk- och textilbranscherna fram i Nacka strand. Stockholm Shoe House, ett handelshus med permanenta showroom för skobranschen, invigs. Stockholm Shoe House har sedan dess vuxit organiskt och gett plats till fler under flera utbyggnadsetapper.
2014
Agenturföretagen fyller 100 år, vilket firas på Berns Salonger i Stockholm med en stor lunch för alla medlemsföretag och samarbetspartner. I juni 2014 påbörjades planeringen av ett modedistrikt i Nacka strand efter önskemål från både internationella och svenska modevarumärken.
Agenturföretagen, byter till sitt internationella namn, Association of Trade Partners Sweden. Syftet är att spegla hur handelsrelationen utvecklats till att handla om partnerskap. Medlemsföretagen är idag agenter, distributörer och leverantörer som är verksamma inom flera olika branscher. Det gemensamma är att man är en viktig handelspartner.
2016
Stockholm Fashion District grundas. Stockholm Fashion District är ett kreativt, levande och innovativt distrikt för den svenska modeindustrin. Med sitt läge i Nacka strand är Stockholm Fashion District ett nav för affärer såväl som kreativitet med showrooms, mässor, inköpsdagar, produktion och pop up-event. Stockholm Fashion District får ett fantastiskt mottagande och blir snabbt en självklar mötesplats för företag inom branscher som mode, skor och textil. I samband med öppnandet av Stockholm Fashion District så invigdes också Stockholm Showroom med permanenta showroom för konfektion. Stockholm Showroom är 10 000 kvm stort och ger modevarumärken från hela världen möjlighet att samlas under samma ett och samma tak för att visa upp säsongens kollektioner, göra inköp samt bygga nätverk.
Trade Partners Sweden mottager under året de ärofyllda priserna, årets Nacka Profil av Nacka Kommun samt Boosting the Capital av Stockholms Handelskammare för arbetet med Stockholm Fashion District.
2018
Under året startade Trade Partners Swedens medlemmar i Södra Sverige en ny mötesplats och mässa för inredning, Days of Trade i Malmö. Gemensamt gör man även nedslag i Varberg och i Göteborg.
2020
Världen drabbas av pandemin tidigt våren 2020, vilket påverkar världshandeln i stort och även Trade Partners medlemmar. Trade Partners gör en stor insats för att hjälpa medlemmarnas företagande genom högt engagemang och hjälp med ansökningar om olika stöd samt reducerar medlemskapet och andra avgifter kraftigt. Föreningen beslutar att genomföra viktiga event och mässor för medlemmarna och deras kunder som är görbart under de restriktioner som regeringen har beslutat. Här är Trade Partners helt unika i Europa och det visar sig att man tillsammans med medlemmarna lyckas genomföra allt utan någon smittspridning. Det var mycket värdefullt för många medlemmars företag och framtid. Trade Partners genomför också ett stort utvecklingsprojekt inom digital försäljning till förmån för och tillsammans med flertalet medlemmar som till största del är finansierat av Tillväxtverket, resterande är finansierat av Trade Partners. Flertalet företag genomgår en kraftig utveckling av digitalisering och stora insatser görs för att hjälpa medlemmar långsiktigt.
2023
Det första året helt utan pandemirestriktioner och alla fysiska affärsmöten återtas, men den stora utvecklingen gällande digital kompetens är fantastisk.
Trade Partners Sweden i framtiden
Handeln har genomgått stora förändringar de senaste åren. Digitaliseringen av handelsplatser och hur man gör affärer påverkar oss alla. Vi står också bakom att värna om en ansvarsfull handel. För oss på Trade Partners Sweden är det därför viktigt att vi hela tiden blickar såväl framåt som utåt. På grund av vår visionära hållning ökar vi möjligheterna för våra medlemmars framtid att bli lönsam, ansvarsfull och framgångsrik.