”Vi arbetar för att hela tiden ligga i framkant, fortsätta utveckla och utmana marknaden, samt skapa nya spännande produkter..."
Karin, berätta! Vad är historien bakom PS of Sweden?
”Det hela började med att jag kände att det saknades en produkt på marknaden. Alla ryttare la ner massa tid på att leta information och prova olika sorters sadlar, men la inte så stort fokus på vad hästen hade på huvudet och i munnen. När jag också insåg att tränsen hade sett likadana ut under 100 år så misstänkte jag att det borde finnas ett sätt att skapa bättre träns. Så jag tog upp detta med några veterinärer som är kunniga inom det området och tillsammans kom vi fram till att tränsen som de såg ut då varken var bekväma eller skonsamma för hästen. Jag skulle vilja beskriva det som att tränsen, som de såg ut då, var designade på ett sätt som kan jämföras med att hästen hoppar över höga hinder eller springer ett maraton i ett par stilettklackar. Helt enkelt väldigt obekvämt och oanatomiskt designat. Så då föddes idén om att designa anatomiskt korrekta träns som skapade en komfort för hästen och istället kan jämföras med att springa i ett par riktigt sköna löparskor. Efter detta har allt rullat på i en rasande takt och idag är företaget världsledande inom området och har lyckats förändra en hel bransch.”
Ni var ett av företagen som mottog Trade Partners Swedens Stipendium 2017. Vad var det som gjorde att du sökte stipendiet?
”Jag gick pilotutbildningen under taket för Fashion Business Academy hos er, en utbildning som jag förövrigt verkligen kan rekommendera! Många intressanta föreläsningar och speciellt roligt tyckte jag det var att få möjligheten att nätverka med personer inom olika branscher. Jag har än i dag kontakt och arbetar med flera av personerna jag mötte under utbildningen. Så det var helt enkelt i samband med utbildningen jag fick tipset om att söka ert stipendium.”
Hur har du använt ditt stipendium?
”En av PS of Swedens utmaningar under 2017/2018 var att vi började jobba med återförsäljare, vilket var lite annorlunda från tidigare år då vi bara hade arbetat med B2C online. Så vi använde vårt stipendium till att ta in en konsult med kunskap kring det området. Vår konsult hjälpte oss med praktiska saker som årshjul, kollektionssläpp, beräkning av marginaler och massa andra bra saker som vi har kunnat använda för att fortsätta utveckla både företaget men också vår produktion.”
Hur ser framtiden ut för PS of Sweden?
”Vi arbetar för att hela tiden ligga i framkant, fortsätta utveckla och utmana marknaden, samt skapa nya spännande produkter. En av våra stora satsningar just nu är att vi har investerat i vår första egna fastighet som ligger i Nyköping och där flyttar vi in redan i november. Där kommer vi ha ett stort lager, showroom, design – och fotostudio samt kontor.”
Vad är ditt bästa tips till nya företag?
”Ingenting är omöjligt. Se till att ha en extremt bra produkt och omge dig av bra medarbetare. Gör det som ligger dig närmast om hjärtat, i mitt fall var det hästar. En väldigt viktig grej är att komma ihåg att det kostar pengar innan man tjänar dem, så ge inte upp.”