"Vi inspireras mycket av konst, arkitektur, konsthantverk, haute couture och musik."
Hej Clara och Ingela Bergman, grundare av Studio Formata, berätta om ert företag!
”Studio Formata är en designstudio som startade 2016 och som drivs av mor och dotter Ingela & Clara Bergman. Vi skapar mönster i den nära 1000-åriga hantverkstradition som kallas pappersmarmorering och dessa mönster överför vi sedan på våra produkter. Vi har för närvarande tre olika kollektioner; brickor och skärbrädor, tallriksunderlägg och glasunderlägg samt anteckningsböcker, block och kort.”
Ni skapar era produkter genom att använda hantverkstekniken pappersmarmorering. Hur fungerar den?och hur kom ni i kontakt med den tekniken?
“Vi kom i kontakt med tekniken vid ett besök i Italien. Lite förenklat så blandar man till kulörer som sedan på olika sätt fördelas i ett kar som är fyllt med en speciell vätska. Sedan bearbetas färgerna för att skapa ett mönster och till sist så lägger man ner ett papper i karet som plockar upp det skapade mönstret.”
Var hittar ni inspirationen till era produkter?
“Vi inspireras mycket av konst, arkitektur, konsthantverk, haute couture och musik.”
Ni har återförsäljare i 22 länder, vilken marknad är ni mest stolta över att finnas representerade på och har ni någon marknad som ni drömmer om att ta över?
”Frankrike är ett land som ligger oss lite extra varmt om hjärtat då vi fått otroligt fin respons där. Såväl ledande designbutiker, caféer, restauranger som Centre Pompidou och Musée des Arts Decoratifs har köpt våra brickor. Till Musée des Arts Décoratifs har vi även skapat två collage med brickor som hänger på väggen i deras museishop. Sedan är vi förstås mycket stolta över att ha blivit utsedda till ”Best om MOM 2018”. MOM står för Parismässan Maison & Objet som är en av världens ledande design – och inredningsmässa. Framöver är vi främst nyfikna på U.S.A. där vi också mött ett stort intresse för våra produkter. Just nu är det spännande att Studio Formata är ett av de europeiska varumärkena som presenteras i en pop-up butik på SAKS i Washington. Det är också roligt att berätta att i februari så kommer vi att ställa ut på NOW i en jurybedömd del av mässan som heter Accent on Design.”
Hur tänker ni med återförsäljare i framtiden? Är det något ni kommer fortsätta med eller vill ni öppna egen butik i framtiden?
“Vårt fokus ligger för närvarande på återförsäljare och vi ser vår webbshop som ett komplement. Vi har i dagsläget inga planer på en egen butik även om vi naturligtvis kände oss frestade när vi blev erbjudna en butikslokal på bästa läge i centrala Milano, haha.”
Vad är det bästa och den svåraste med att arbeta med någon från sin familj?
”Det bästa är att få göra denna resa tillsammans och att vi båda delar engagemanget i arbetet. Det ger oss en större flexibilitet kring t.ex. arbetstider, vilket är nödvändigt då Claras arkitekturstudier självfallet upptar en stor del av hennes tid. Det är också en stor fördel att vi representerar olika generationer och det är mycket berikande att vår relation kan få utvecklas och växa utanför mamma/dotter-perspektivet. Svårast är att behöva pusha på varandra med akuta arbetsuppgifter i lägen då man vet att den andra är sliten p.g.a. en redan tuff arbetssituation.”
Ni har fått mycket fin uppmärksamhet i internationell press så som Elle Decoration, The World of Interiors och Vogue. Hur kom ni i kontakt med dessa magasin?
”När det gäller kontakter med internationell press så har de alltid kontaktat oss.”
På ert fina instagramkonto @studioformata får era kunder se fina inspirationsbilder på produkter och bilder från mässor och liknande. Hur tänker ni när ni arbetar med sociala medier? ”Vi försöker skapa ett flöde som ger inspiration till hur man kan styla och använda våra produkter på olika sätt. Här lägger vi även ut press och foton från våra återförsäljare och det är faktiskt genom Instagram som flera av våra återförsäljare har hittat oss.”
Hur kommer ni att använda ert stipendium?
”Vi har många tankar och frågor kring internationell handel och ser fram emot att med hjälp av stipendiet få möjlighet att diskutera dessa med en affärskonsult/varumärkesstrateg för att på bästa sätt kunna vidareutveckla vårt varumärke.”.