”Stipendiet och kompetensutvecklingen det givit har verkligen tillfört ny energi till företaget. Vi har startat upp flera sidoprojekt av bara farten” - Customade AB som tilldelades stipendium av Trade Partners Sweden 2018.
Ni tilldelades Trade Partnes Swedens stipendium 2018. Vad fick er att ansöka och hur hittade ni möjligheten?
”Eftersom vi är medlemmar får vi och läser också Trade Partners Swedens (TP) nyhetsbrev och där såg vi erbjudandet första gången. Vi gjorde vår research på vad tidigare stipendiater hade ansökt för och blev inspirerade. Vi tyckte det passade oss att söka för att fördjupa våra kunskaper i försäljning, att nå kunden på ett annat sätt än det traditionella.”
Berätta lite om hur ni använt stipendiet och vad det har fört med sig för Customade AB!
”När vi fick veta att vi fått stipendiet började vi söka efter utbildningar. Det visade sig vara svårt att hitta en utbildning som passade våra förväntningar och våra planer för Customade. Efter ivrig research hittade vi till slut Magdalena Bibik och en kurs i Creative Business Thinking, en online-kurs där upplägget är flexibelt utifrån beställaren. Vi valde att tillsammans ta en förmiddag i veckan då vi lämnade kontoret. Kursen var självklart oerhört utvecklande. Vi stärktes i våra gemensamma tankar om företaget och fick större självförtroende i hur vi driver företaget. En intressant detalj är att kursen också medförde att vi parallellt startade upp andra projekt som vi funderat över, allt från praktiska saker som att inreda kontoret till att utforma ett skarpare marknadsföringsmaterial.”
2020 har varit ett mycket speciellt år för oss alla. Hur tänker ni inför framtiden och vad har ni för mål för 2020/2021?
”Självklart har Covid-19 påverkat oss både på ett personligt plan och i företaget. Vi bestämde oss tidigt för att försöka arbeta på enligt vår affärsplan och har ökat mer än förväntat under perioden. Vi har anpassat oss till situationen på olika sätt och försökt hitta andra vägar att nå våra kunder inom ramen för Folkhälsomyndigheternas restriktioner och även våra kunders behov. Vi har förmånen att arbeta med design och inredning, en bransch som kanske inte varit lika utsatt som de branscher andra kollegors i Trade Partners Sweden verkar i. Genom utveckling av Trade Partners Swedens initiativ Days of Trade (en resande minimässa) med nedslag även i Stockholm och Varberg förutom Malmö, har vi tillsammans med branschkollegor haft möjlighet att möta våra kunder under säkra förhållanden. Under 2021 planerar vi för nästa större steg med företaget. Väldigt spännande, men också lite nervöst. Exakt hur det kommer att se ut kan vi inte prata om ännu, då vi är mitt inne i den processen. Klart är att vi vill fortsätta tänka kreativt och försöka hitta egna vägar och inte göra saker som alla andra gör.”